Чому автомобільний акумулятор не можна використовувати в ДБЖ

Багато хто задумується, чи можна замінити батареї в блоці безперебійного живлення на автомобільний акумулятор. На перший погляд, це розумне рішення, адже 65 А*г набагато краще, ніж 7 А*г. Проте не все так просто. Давайте розглянемо основні недоліки такої заміни і чому виникає бажання це зробити.

Батареї, які здатні забезпечувати безперебійний струм для блоку живлення доволі дорогі. Брендові ДБЖ високої надійності коштують чималі гроші. Тому в багатьох користувачів виникає бажання здешевити захист від перебоїв живлення такого обладнання як газовий котел, комп’ютер, насос та ін. Та чому виробники не рекомендують використовувати акумулятори від автомобілів в UPS?

Чи безпечно використовувати автомобільний акумулятор вдома

Перше, що потрібно знати, це те, що акумулятор автомобіля розрахований на експлуатацію на відкритому просторі при постійному обвітренні. Адже авто акумулятор при роботі виділяє водень. Він розщеплює воду на кисень та водень і виводить їх за межі корпусу. При русі автомобіля це не складає ніякої проблеми, адже вітер відразу розвіює випари. Проте в закритому приміщенні без руху приладу, випари накопичуються в одному місці, що складає велику загрозу. Адже суміш кисню та водню легко займається і може призвести до вибуху та пожежі.

Шкідливих та небезпечних парів можна позбутися з допомогою додаткового вентилятора. Потрібно буде під’єднати кулер, або розмістити безперебійник у провітрюваному місці, наприклад, на балконі. Хоча, якщо в домі є діти, яким все цікаво, то прийдеться знайти безпечне місце з хорошою циркуляцією повітря. Та це далеко не всі складності.

Зміна роботи ДБЖ

Безперебійник має в комплекті окрім батарей електронну схему для контролю параметрів. Відповідні зміни в роботі ДБЖ потрібно внести в схему його роботи. Якщо у Вас немає практичного досвіду з електричними приладами, то однозначно не варто за це братися. Хоча в інтернеті можна знайти багато схем та порад, як переробити безперебійник під автомобільний акумулятор, гарантію правильності ніхто не надасть. У разі провалу відповідальність за збитки ляже безпосередньо на Ваші плечі. 

Головне завдання переробки ДБЖ полягає у запобіганні перегріву трансформатора в процесі зарядження акумулятора. Під’єднання кулера може справитися з проблемою перегріву та концентрації водню в просторі біля блоку живлення. Якщо зробити все вірно, то є шанс функціонування переналаштованого приладу.

Які акумулятори використовують для безперебійного живлення

В простих UPS часто використовуються літій-іонні батареї. Але для роботи ДБЖ використовуються акумулятори системи AGM (Absorption Glass Matt) - мультигель, або гелеві GEL (Gelled Electrolyte). Дані акумулятори мають додаткову сітку (пористий матеріал), яка утримує кислоту та не дає їй розтікатися. Гелеві акумулятори відзначаються згущеним електролітом. Герметичний корпус дозволяє використовувати такі батареї у приміщеннях, де постійно перебувають люди. Вони стійкі до глибоких розрядів та мають тривалий термін служби - до 12 років.

Автомобільні кислотні акумулятори мають схожу будову. Проте є і суттєва різниця. В звичайних стартових АКБ електроліт знаходиться в рідкому стані. При глибоких розрядах він випаровується. Немає герметичного захисного корпусу, що призводить до скупчення водню та кисню в навколишньому просторі, якщо немає належної вентиляції.

Акумулятори типу AGM та GEL мають товсті свинцеві пластини-накопичувачі. Якщо порівняти акумулятор для автомобіля та блоку безперебійного живлення, то побачимо, що автомобільний має тонкі накопичувальні пластини, а його електроліт не є таким чистим. Здебільшого товщина пластини спеціалізованої під ДБЖ батареї становить від 2 до 2,5 мм, а стартового АКБ - всього 1-1,2 мм, тобто в половину менше.

Наслідки наступні:

    • Тонкі свинцеві пластини швидше зношуються при постійних навантаженнях в системі ДБЖ;

  • Акумулятор автомобіля має більшу ємність і потребує більшої зарядки, ніж та, на яку розрахований блок живлення, тому здебільшого АКБ не отримує повної зарядки;

  • При відновленні ємності при зниженій напрузі АКБ може закипіти;
  • Звичайний кислотний АКБ розряджається швидше гелевого;
  • Термін служби авто акумуляторів набагато менший.

Ще однією причиною, чому не варто ризикувати і підключати стартовий АКБ до системи джерела безперебійного живлення, виступає їх швидкий вихід з ладу при повному розрядженні. Здебільшого, рішення замінити звичайні акумуляторні батареї на автомобільний акумулятор, приймається з метою можливості довшої роботи пристроїв без живлення від мережі. Проте, автомобільні АКБ не розраховані на велику кількість циклів повного розрядження, від цього вони виходять з ладу. Тож чи будуть раціональними старання, якщо батареї все рівно прийдеться берегти від повної розрядки?

З чим не справляється авто-акумулятор

Є деякі критерії, які висуваються до батарей ДБЖ, з якими АКБ від авто не справитися:

  • Точність показників. Стартовий АКБ не гарантує достатньої точності показників батареї, так як в автомобілі це не потрібно. Проте для деякого обладнання точність показників вихідної напруги просто необхідна для коректної їх роботи. Ще важче досягти відповідних показників з декількох акумуляторів разом, так як кожен з них може давати похибку, що суттєво впливає на сумарні показники.
  • Сумісність із зарядним пристроєм з плаваючим зарядом 13,6 - 13,8 В.  АКБ від автомобіля дає вищий заряд, що впливатиме на термін експлуатації пристроїв та перекреслює гарантії від виробника.
  • Автомобільний АКБ не може працювати в буферному режимі з подвійним перетворенням напруги. Він на це не розрахований.
  • Автомобільний АКБ потребує регулярної підзарядки, навіть при простої. Він втрачає свій заряд, якщо не живиться регулярно. Якщо електрика пропадає не дуже часто, то доцільність використання пропадає, адже споживання електроенергії буде вищим.

Витрати на переобладнання

Аби переобладнати блок живлення під роботу від авто АКБ доведеться вкластися в інструмент та додаткові матеріали. Наприклад, придбати, кулери (вентилятори) на 12 В, клеми, роз’єми, вимірювальне та монтажне обладнання, кабель для з’єднання, матеріали для створення захисного корпусу. Не забувайте і про розміщення - саморобки здебільшого не відзначаються маленькими габаритами, а приміщення має добре провітрюватися та в ідеалі бути окремо стоячим. Адже присутня небезпека займання.

Все це потребує додаткових витрат, та чи принесе бажаний результат, залишається під питанням. Гарантію на коректну роботу системи безперебійного живлення в такому випадку ніхто не дасть. Чому ж багато користувачів завіряють, що перехід на автомобільні акумулятори вартий уваги? Більшість з них стикнулися з неякісними або підробленими АКБ для блоку безперебійного живлення. Здебільшого дешеві китайські аналоги швидко виходять з ладу. В пошуках дешевої ціни, багато людей закриває очі на явні ознаки обману. Безперебійник, від якого вимагається високої надійності, має мати джерело живлення високої якості.

Як вийти із ситуації

Навіть відключений акумулятор можна закоротити, так як у ньому присутній власний накопичений заряд. Краще не братися за таку роботу без досвіду, адже наслідки можуть бути фатальними. Краще звернутися до професійних майстрів справи. Статистика показує, що у половині випадків (50% із всіх поломок) обладнання виходить з ладу саме через використання не рекомендованих виробником накопичувачів енергії. Короткочасні переваги розвіюються із настанням безповоротних наслідків.

Якщо Вам потрібен акумулятор для системи резервного живлення, зверніться до менеджерів спеціалізованого інтернет-магазину “Electro100”. Кваліфікована допомога фахівців допоможе не витрачати зайвих коштів і при цьому купити надійний акумулятор з відповідними характеристиками.